平松 輝子
平松輝子(1921-2019)はAGOに参加し、生前の坂田より前衛の活動を引き継ぐように手紙をもらう。 1966年にニューヨークの画廊で個展し、美術評論家のジョン・キャナデイ(NYタイムズ)や他紙で高く評価され各地でも展覧会を開く。さらに1972年に渡独し十数年にわたり約30回、美術館や画廊で個展などを開催。アメリカでは偶然デ・クーニングの昔のアトリエで制作し知遇を得る。ドイツではボイスの故郷クレフェルドに住み彼と出会いを果たす。アメリカでは「みやび」な作品を発表し、ドイツでは静謐な「わび・さび」の白の世界を発表して日本の伝統文化を紹介した。帰国後は神道文化に影響を受けた「黒」のシリーズや光に満ちた世界を金銀で表す「金・銀のシリーズ」を発表。墨やアクリル絵の具を駆使し、日本の伝統絵画を踏まえながら新たな抽象絵画を描いた。彼女はアメリカにおいて日本人で最初にアクリル絵の具を使い展覧会をしたといわれた。それは和紙にアクリルをしみさせキャンバスにコラージュした。ドイツでは同様にキャンバスに墨で絵を描いた。それらは日本と西洋の融合だった。
平松は日本の漢字や仮 名文字を題材としていたが、それらの作品はいわゆる「書道」 ではない。そもそも漢字は中国で生ま れたが、物の形のイメージ
を具体的な形にしたものだ。平松は その文字の原点に戻り、新たに自分なりの文字を作り出す 。文字は既成の字体てはなくなり、絵として画面の中に自由に配置される。こうして新たな書は文字から脱却
して 東洋独自の抽象画になった。字はなくなり書道の既成の概念を破り革新する。それは形にこだわることなく無碍自在に自己のリズムを表現する芸術である
。また、同時に日本の伝統の系譜である「わ び ・さ び」「禅」 の世界を表すものだった。
Teruko HITRAMATSU (1921-2019)participated in AGO and was requested to take
over the avant-garde art activities from Mr. Sakata before the elder’s
passing. ln 1966 she held a private exhibition in New York City which was
highly praised by the New York Times John Canaday, as well as exhibitions
in various other places. She lived in Germany for more than ten years from
1972,holding about 30 private exhibitions in art museums and galleries.
ln the United States,she created works in a studio where De Kooning had
previously worked also meeting him by chance. By chance she also met Joseph
Beuys in Germany when she lived in his hometown. She exhibited “Miyabi”(elegant)works
in the United States and whitish “Wabi” and” Sabi” works in Germany. She
introduced Japanese traditional culture to Germany. After returning to
Japan, she exhibited the Shinto-influenced ”Black” series and the ”Gold
and Silver ”series which depicted a light-filled world using the gold and
silver paper media. She created a new abstract art based on Japanese traditional
painting using “Sumi” and acrylic media. She said that she held an exhibition
using an acrylic color First by Japanese. That made acrylic fiber soak
into Japanese paper, and it was collaged in canvas. A picture was drawn
by ”Sumi” in canvas equally in Germany. It was fusion in Japan and Western
country.
Although Hiramatsu dealt with the Chinese and Japanese syllabary, those
works cannot bedescribed as ”shodo calligraphy.”The Chinesecharacter emerged
in China to express an image of the form. Hiramatsu returned to the characters'
origin and recreated her own new forms.Then a character was no longer an
established character style, but was pictorially arranged on a canvas.
In this way, a new writing freed itself from established meaning and became
an original orientalistic abstract arrangement.The characters' meanings
vanished, the established concept of shodo calligraphy was broken into
its elements and reformed by her. Thiswas art which expressed its own rhythm,free
from adherence to form.adherencef to form. It simultaneously showcased
the world of ’'wabi”, ”sabi” and ”zen”hence the genealog川 of Japanese tradition
The crub(かに)
At Newyork gallery 1966 ニューヨークのアトリエ輝子写真
AGOのメンバーと。坂田一男と平松輝子With Sakata &AGO
隅田川 関東大震災関東大震災で父か亡くなった
The river of the sumidagawa.The Kanto desaster
Her father died at kanto earthquake
The Bottan(椿)
TheKanto desaster 関東大震災輝子は2歳9か月の記憶によりその時の惨劇を描いたTeruko drew that case's tragedy by a memory in 2 years and 9 months
Tea ceremony
(和服茶道)
At atlier of chelcy Newyork. ニューヨークのアトリエ 輝子写真
The exhibition at heidelberg.(ハイデルベルグ
The exhibition at u-forum museum.(1987
The stone of Ten hundred. 日本人が描いた初めてのアクリル絵画といわれた。 It was the First acrylic painting by Japanese.
manhattan 1964
The exhibition at Gallery Ueda.(1987)
Gallery Ueda
経歴
・1921 東京生
・1950・51・53・55 A・G・O展 天満屋 (岡山)
・1949-56 日本の抽象画のパイオニア坂田一男(レジェの弟子)に師事。「A・G・O」同人
・1940-41・47-62 東京都美術館団体展、(東京)、「異質」結成、村松画廊、(東京)
・1954 個展、タケミヤ画廊、(東京)
・1963 個展、サトウ画廊、(東京)
・1964 個展、日本橋画廊、(東京)
・1966 個展、A・Mサックス画廊(ニューヨーク)、二人展、ギャラリー66(ロスアンゼルス)ブランダイス大学美術展、ジャージーシティー美術館ナショナル展
・1967 個展、一番館画廊(東京)、画廊紅 (京都)、国際青年美術家展、受賞、西武池袋 (東京)
・1968 スタンフォード美術館・グリニッチ美術館、現代日本美術展(スタンフォード、グリニッチ)
・1970 個展、東京アメリカ文化センター (東京)
・1971 二人展ピナール画廊「大自然と人間」(東京)
・1973 個展、グループ展、外国人協会 (クレフェルド) 、個展、ギャラリーショーンヴッサーパーク(クレフェルド)
・1974 個展、レイムシャイド市立劇場 (レイムシャイド) 、デュッセルドルフ美術館NRW州展 (デュッセルドルフ)、国際現代美術見本市IKI
(デュッセルドルフ)
・1975 個展、カイザーウィルヘルム美術館 (クレフェルド)、個展、日本文化会館 (ケルン)
・1976 個展、アーキテクツスタジオ (ヴッパータール)、グランパレ、日仏現代美術展 (パリ)、個展、ギャラリー・ソルコ (ニュールンベルグ)、個展、ギャラリー・クリュル (クレフェルド)、カプリコーンギャラリー、ジャパンナウ(サンフランシスコ)
・1977 個展、神奈川県民ギャラリー(横浜)、個展、ハーゲナークンストキャビネット(ハーゲン) 、個展、コンスタンツ美術館(コンスタンツ)、個展、芸術家協会(マールブルグ)、個展、クンストラーハウス(ミュンヘン)
・1978 個展、ハイデルベルガークンストフェアライン(ハイデルベルグ)、ギャラリーフォンドラン巡回展 (デュッセルドルフ・ボン・ミュンヘン・フランクフルト)、壁画、ハッパークロイド (デュッセルドルフ)、展示、ソニー (ケルン)
・1979 個展、ダーレム国立美術館(ベルリン)、個展、西ドイツ政府主催庭園ショー、日本大使館後援(ボン)
・1980 個展、レーダーヴィーデンブリュック文化局、総領事館後援、個展、ギャラリー・ソルコ(ニュールンベルグ) 、個展、ケンペン市立美術館、総領事館後援(ケンペン)、個展、ミュンヘン民族博物館、総領事館後援(ミュンヘン)、個展、ゾーリンゲン市立劇場、総領事館後援(ゾーリンゲン)、個展、ドルトムント州立外国人局(ドルトムント)
・1981 個展、ギャラリー・プラン(コンセンブロイヒ)、個展、ホッホザヴァーランド州立成人学校(ホッホザヴゥアーランド)、個展、トリア美術館(トリア)、個展、バットザルツフレン文化局、総領事館後援(バットザルツフレン)、江戸大美術展、ロイヤルアカデミー、ジャパンファウンデーション(ロンドン)、デュッセルドルフ美術大学講師
・1982 ホワンミロ国際ドローイングデッサンコンクール(バルセロナ)
・1983 個展、ギャラリー上田・ウェアハウスギャラリー(東京)
・1984 個展、ドイツ文化センター(東京)、個展、ストライプハウス美術館(東京)
・1985 個展、ギャラリー・プラン(コンセンブロイヒ)
・1987~89 墨展、現代中国芸術センター(大阪)
・1987 カタログ第一集発行 、個展、州立美術館(デュッセルドルフ)、個展、宇フォーラム開館記念展(東京)
・1989 墨の世界展、西武美術館主催、西武ホール(大津)、個展、宇フォーラム美術館(東京)、武蔵野美術大学短期大学講師
・1990 個展、P3ミュージアム(東京)、個展、マルタ国立美術館(マルタ)、個展、ギャラリーフェアラーク(ウィーン)、個展、ムベロデシ コツポント(ハンガリー)
・1994 個展、ギャラリー・ブロッケン(東京)
・1995 個展、ハイデルベルガー・クンストフェアライン(ハイデルベルグ)
・1999~2008 個展、宇フォーラム美術館(東京)
・2019 死去
-Born in Tokyo,1921
-Studied with Kazuo Sakata (assistant of Fernand Leger)
Associate AGO with Kazuo Sakata
1954 Takemiya Gallery, Tokyo
1963 Sato Gallery, Tokyo
1964 Nihonbashi Gallery, Tokyo
1966 A.M.Sachs Gallery, New York
1967 Ichibankan Gallery, Tokyo
Gallery Beni, Kyoto
1970 American Culture Center, Tokyo
1973 Foreign Institute, Krefeld
1974 Remscheid Municipal Theater, Remscheid
1975 Kaiser-Wilhelm Museum, Krefeld
Japan Culture Center, Koln
1976 Gallery Sorko, Nuremberg
Studio, Wuppertal
Gallery Krull, Krefld
1977 Kanagawa Prefectural Gallery, Yokohama
Hagener Kunstkabinett, Hagen
Konstanz Museum, Konstanz
Artists Assosiation, Marburg
Kunstkerhaus,Munchen
1978 Heidelberger Museum, Heidelberg
1979 Dahlem National Museum, West Berlin
West German Government Garden Exhibition, Bonn
1980 Rheda-Wiedenbruck Ministry of Culture, West Berlin
Gallery Sorko, Nuremberg
Kempen Municipal Museum, Kempen
Munich Fork Museum, Munich
Solingen Municipal Theater, Solingen
Dortmund Foreign Munistry, Dortmund
1981 Gallery Pran, Korchenbroich
State Adult school, Hochsaueriand
Trier Museum, Trier
Badsalzfulen Ministry of Culture,Badsalztulen
1983 Gallery Ueda-Warehouse, Tokyo
1984 West Germany Culture Center. Tokyo
Striped House Museum of Art. Tokyo
1985 Gallery Pran, Korchenbroich
1987 Landes Museum, Dusseldolf
U-Forum opening exhibition, Tokyo
1989 Modern China Artcenter, Osaka
U-Forum exhibition2, Tokyo Selected Group Exhibitions
1940-41 Tokyo Municipal Museum, Tokyo
1950-55 Tenmaya, Exhibition of AGO, Okayama
1947-62 Muramatsu Gallery, Tokyo
1966 Gallery 66, Los Angels
Brandeis University Museum
Jersey City Museum, New Jersey
1967 International Young Artists Exhibition, Tokyo
1968 Contemporary japaness Art Exhibition,
Stanford Art Museum,
Greenwich Art Museum
1971 Piner Gallery, Tokyo
1974 International Contemporary Art Exhibition,
Dusseldorf Art Museum NRW State Exhibition
1976 Japan-france Modern Art Festival, Grand Palais, Paris
1978 Gallery Vondran,traveling group exhibition,
Dusseldorf, Bonn, Munich
Oedo Graphic Exhibition,Royal academy,London
1987-89 89Exhibition”SUMI”,ModernChina Artcenter, Osaka
1989 Exhibition”World of SUMI”SEIBU Ohtsu,Ohtsu
Collection
Japan Society, New York
Kaiser-Wilhelm Museum, Krefeld
Kunst Museum, Dusseldorf, etc
The Kurashiki City Museum of Art, Okayama
・1990-2007 U-forum Museum, Tokyo
・2019 Death